Pages

Subscribe:

Sunday, November 24, 2013

::hiburan::

Mula mengenali Dr Muhaimin Sulam semasa membaca travelognya yang berjudul "Aku Melayu di Bumi Inggeris." Tak pernah tahu pun sebenarnya dia salah seorang yang memegang jawatan di pusat. :P (Disebabkan pandangannya dalam buku itu tidak 'bias' kepada mana-mana parti). Bacaan santai yang sedikit sebanyak membawa kita untuk berpandangan lebih jauh.

Setuju apabila kelompok seni diberikan tempat yang sepatutnya dalam menyebarkan dakwah Islam, diberikan kefahaman Islam dan seterusnya menggunakan bakat yang mereka ada. Tak semestinya menjadi penceramah semata.

"Di mana lagi ulama seperti Pak Hamka dalam PAS yang mampu menulis novel roman cinta seperti Tenggelamnya Kapal Van der Wijc dan Di bawah Lindungan Kaabah? Islam bukan sekadar diungkapkan dengan kalimah al Quran dan Hadis semata-mata tetapi yang lebih penting bagaimana Islam diterjemahkan dalam nilai wahyu," katanya.

"Biarkan mereka sebagai pemuzik, pelukis, penyanyi, pelakon, penulis dan sang karyawan lain-lain menghasilkan karya yang dapat membangunkan umat, menghidupkan jiwa yang mati, menyuntik semangat juang.

“Kita masih mengharapkan Bob Lokman dapat menghasilkan lirik-lirik berbisanya seperti ‘Isabela’, ‘Taman Rashidah Utama’ dengan nafas perjuangan."

Heavy metal? Tentunya tak sama dengan black metal, thrash metal serta metal-metal yang lain, aku sendiri rasa tak pandai nak ulas. Kalau dari segi untuk menarik golongan muda dengan kugiran, aku berpendapat lebih elok jika dimainkan lagu-lagu yang terkenal zaman ayah-ayah kita muda dahulu (dengan syarat lirik yang baik dan tidak bercanggah dengan syariat). Sebab tak semua orang dengar Led Zeppelin, Metalicca atau Iron Maiden (sekadar memetik nama-nama yang aku biasa dengar, tak pernah dengar pun lagu-lagunya). Asalkan dari segi tempat penonton lelaki perempuan diasingkan, tiada nyanyian perempuan dan menepati syariat Islam.

Kalau tengok ceramah UAI, beliau sendiri pun ada petik lirik lagu-lagu rock zaman dahulu juga. Benda itu bukan matlamat, tetapi sebagai sampingan sahaja.

"Kami berhibur, kami ikuti syariah"

Wallahualam.

0 orang tak puas hati:

Post a Comment