Pages

Subscribe:

Friday, November 29, 2013


Buku.


"Buku-buku yang kita beli itu walaupun banyak, kita akan baca juga satu hari nanti."

"Beli buku banyak tak kisah, tetapi sila baca. Allah akan tanya esok-esok nanti tentang amanah kita terhadap buku-buku tersebut."

Dua mutiara kata yang aku kutip daripada senior-senior Mansurah tentang buku, dan aku menjadikannya sebagai tanda aras aku dalam membeli dan membaca.

Ada masanya buku yang tak pernah mula baca lagi, aku capai juga sebagai rujukan untuk pembentangan dalam usrah, perkongsian dalam program dan sebagainya. Pada masa yang sama masih banyak lagi buku yang tak sempat dibaca index pun, dan perkara itulah yang mengingatkan aku supaya bersederhana dalam berbelanja walaupun kemampuan itu ada.

Aku jarang pinjam buku orang melainkan keadaan benar-benar mendesak seperti peperiksaan atau buku itu memang susah nak dapat. Bagi aku, setiap buku yang aku beli ada memori yang tersendiri. Setiap kali meneliti muka hadapan yang tercatat nama, tarikh dan tempat aku mendapatkan buku tersebut, seolah-olah ada 'flashback'. Mungkin buku yang dibeli itu stok terakhir di kedai, buku itu dibeli ketika bermusafir ke tempat yang asing atau dihadiahkan oleh insan-insan yang istimewa dalam hidup.

Maka, dalam kesempatan ini juga aku ingin maklumkan, sesiapa yang ada pinjam buku-buku yang aku sertakan muka depannya ini, mohon pulangkan. Aku sudah lupa ia berada di tangan siapa. Dan kepada peminjam buku-buku lain (walaupun buku teks akademik sekalipun), jagalah sebaik mungkin seperti harta anda sendiri. 

- Oke, buku perubatan menanti untuk dibaca. Jangan diskriminasi.

- "You are what you read."

0 orang tak puas hati:

Post a Comment