Pages

Subscribe:

Sunday, September 23, 2012

::rindu sang awan::




Lihat ke arah sana

Serakan warna dan berarakan
Awan
Pabila terik panas
Segera hadirnya memayungi diri

Pabila kau dahaga

Sesegera turun hujan melimpahkan kasihnya
Pabila kau katakan
Akulah awan itu yang kau mahu

Begitulah awan nano

Setia melindungi diri
Tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu

Begitulah awan nano

Sering saja tak terduga hadir
Dan tak akan tercapai jejarimu

Kasihnya

Kasih tiada banding
Setia tiada tara
Bagaimanapun jua

Awan kekasih sebenarmu sayang

Walaupun tak akan tercapai jejarimu

Lihat diriku ini

Yang sesekali pernah kau bagaikan awan
Sehingga tak mungkin terlupa
Berikan belas sedari dulu

Sehingga tak mungkin termampu saksi

Setitis pun air matamu kasihku
Sehingga kau katakan
Akulah awan itu yang kau rindu

Akulah awanmu yang sedia

Melindungi dirimu tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu

Akulah awanmu yang sering kau rindu

Dan tak terduga hadirmu walau tak tercapai jejarimu

Kasihku

Kasih tiada banding setia tiada tara
Bagaimanapun jua
Aku pelindung dirimu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu


Lagu 'Awan Nano' yang dinyanyikan oleh Hafiz itu terngiang-ngiang di telinganya. Lagu wajib semasa naik kapal terbang, katanya. Karya Budi Hekayat yang tidak diceritakan maksud di sebaliknya. Namun baginya, lagu itu tetap istimewa.

"Aku pasti akan merinduimu, awan."

Dia merenung pada tingkap di sebelahnya. Tanah yang teduh diliputi awan ini bakal ditinggalkannya, menuju ke negara yang mana sang suria memancar dengan riangnya tanpa halangan awan-awan. Bumi yang tandus, bumi perjuangannya dalam medan ilmu, dakwah dan tarbiyah.

Sungguh, hatinya tidak berapa tenang. Memikirkan keluarga yang ditinggalkan di kampung halaman. Biarpun ini bukan kali pertama, namun perasaan yang sama sering menjengah. Adakah tanggungjawabnya sebagai seorang anak telah dijalankan dengan baik? Sejauh manakah dia menggunakan kesempatan yang ada untuk sama-sama memimpin keluarganya menuju redha Tuhan? 

Dia jadi teringat pada suatu program yang dihadirinya beberapa hari lepas. Semasa solat Isyak di padang, imam telah membacakan sepotong ayat yang bukan asing baginya. Ayat yang selalu mengingatkan akan tanggungjawab yang terpundak di bahunya.

Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan. - At Tahrim, ayat 6
Menangis sang imam apabila membacakan ayat ini, sehingga dia terpaksa mengulanginya beberapa kali. Benar, tanggungjawab ini bukan untuk diambil ringan. Kalau terlepas di dunia sekalipun, akhirat nanti nak lari ke mana?

Beg kecil yang tergantung di tali pinggang dibuka. Dia mengeluarkan alat perakam video yang baru dibelinya dan mengaktifkannya. Gambar keluarganya terpapar di skrin kecil. Air mata yang mula mengalir cuba ditahan. 

"Macam tak biasa pulak aku ni. Tabahlah, bro!" dia cuba menenangkan hati.

Sesi kuliah untuk tahun ini belum lagi bermula, namun dia terpaksa pulang awal ke negara keduanya. Ada dalam kalangan rakan-rakannya yang mempersoalkan tindakannya, namun dia tidak mengendahkannya. Biarlah, mereka tidak memahami. Dia masih punya amanah untuk dikerjakan. Mujurlah keluarganya memahami dan memberikan sokongan.

Dia yakin, hidup ini memerlukan banyak pengorbanan. Nak masuk tandas awam pun kena bayar, inikan pula perkara yang lebih besar, kata orang-orang muda. Kalau dia tidak bertolak sekarang pun, lambat-laun dia akan mengalami benda yang sama juga. Masa akan terus berjalan. 

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa apabila dikatakan kepada kamu, “Berangkatlah ( untuk berperang di jalan Allah ),” kamu merasa berat dan ingin tinggal di tempatmu? Apakah kamu lebih menyenangi kehidupan dunia daripada kehidupan di akhirat? Padahal kenikmatan hidup di dunia ini ( dibandingkan dengan kehidupan ) di akhirat hanyalah sedikit. - At Taubah, ayat 38

Kehidupan bersama keluarga tercinta, memang bahagia rasanya. Namun nikmat hidup itu terlalu sedikit berbanding di akhirat kelak. Jika benar sayangkan keluarga, maka berusahalah untuk bersama mereka di dunia dan akhirat, bukan setakat di dunia sahaja. Dia sedar, untuk tujuan akhirat inilah, dia merantau jauh ke negara orang demi mendapatkan ilmu dan melalui proses pentarbiyahan demi menegakkan agama Allah, ummah dan keluarganya sendiri.

Alat perakam video dipadamkan lalu disimpan ke tempat asalnya. Lalu dia menadah tangan, mendoakan kesejahteraan keluarganya yang tercinta di dunia dan di akhirat. Doa musafir itu mustajab, dia yakin. 

Dan orang orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa. - Al Furqan, ayat 74


Wajahnya ceria kembali. Ayat-ayat cinta Tuhan ibarat angin yang mendinginkan kalbu. Semangat untuk menempuh kuliah dan menjalankan kerja-kerja dakwah dan tarbiyah semakin membara. 

Rabbuna yusahhil! Man jadda wajada!

Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah- megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.- Al Hadid, ayat 20


0 orang tak puas hati:

Post a Comment