Pages

Subscribe:

Sunday, November 24, 2013


Sabtu.


Pernah dahulu Malaysia dilanda 'fobia' terhadap mereka yang berpakaian kuning, sehinggakan orang pakai baju kuning pergi solat pun kena tangkap. Semuanya disebabkan satu acara besar yang dihadiri ribuan rakyat.

Di Mesir kala ini perkataan 'empat' (dalam bahasa Arab) adalah sesuatu yang boleh jadi membangkitkan semangat atau sensitif, bergantung pada pemikiran individu tersebut. Di kuliah selalu ada sahaja pensyarah yang pro dan anti terhadap perkara ini, mereka yang anti selalunya akan mengulas pendapat mereka dalam bahasa Arab, kononnya supaya kami tidak faham (boleh je faham sikit-sikit lawak murahan yang mereka bualkan) kepada pelajar-pelajar Arab, yang pro pula tidak bercakap banyak, sekadar menunjukkan tanda tidak setuju terhadap individu yang telah menyebabkan kematian dan kecederaan ramai penduduk Mesir.

Mungkin mereka yang anti perkataan empat ini 'allergik' untuk buat TVF, sebab kena dengar perkataan 'empat, empat' yang disebut pesakit 

Difahamkan juga sudah ada unit yang ditubuhkan pihak polis khas untuk menangkap dan merampas apa-apa sahaja yang berkaitan dengan perkataan 'empat' ini. (Pernah ada orang kongsi gambar). Mungkin kenderaan pacuan empat roda juga akan dirampas? 

- Sekadar catatan spontan, gara-gara duduk di kelas lama akibat menunggu pengajar yang masuk lewat dan dihidangkan dengan 'stand-up comedy.'

- 'Empat' yang dimaksudkan adalah yang berkaitan dengan tapak tangan hitam dengan gambar latar kuning.

- Ramai yang aktif mengulas isu gerakan islam tempatan malam ini, jadi aku tulislah pasal apa yang berlaku sekitar tempat aku bermastautin. Sekurang-kurangnya seimbang orang kata. 

Wallahualam.

0 orang tak puas hati:

Post a Comment