Pages

Subscribe:

Sunday, December 8, 2013


Rasa.


"Balik-balik pengisian sama je. Berulang. Tiap-tiap tahun pun begini."

Tatkala istilah dakwah dan tarbiah itu tidak lagi membuat dirinya kagum sepertimana pertama kali mendengarnya. Bila perkara seperti usrah bukan lagi rencana yang dinanti-nanti setiap minggu. 

Baru beberapa tahun sudah begini, bagaimana agaknya 10 tahun akan datang, adakah masih teguh di jalan ini?

Moga dikurniakan kemanisan iman dalam ibadah dan amal Islami.

- Ada masa hati jadi kering sebab terlalu sibuk dengan kuliah, membaca dan mengkaji isu semasa dan bacaan-bacaan lain. Basahkan semula dengan program-program tarbiah.

- Kita selalu merungut pengisian yang diberi sama, selalu dengar, tetapi jarang kita mampu menjana output yang sama atau lebih tinggi tarafnya berbanding input.

- Bagaimana agaknya keterikatan kita dengan dakwah dan tarbiah selepas tamat sarjana muda nanti? Andaikata kita hanya terikat sewaktu kampus, maka tidak tercapailah matlamat persatuan, lebih-lebih lagi persatuan Islam, kerana ia menampakkan persatuan-persatuan sebegini poyo semata.

- Tarbiah bukan melahirkan pengikut yang menerima arahan semata-mata. Kejayaannya ialah melahirkan pemimpin yang menyambung legasi kerja-kerja sebelumnya.

Banyak tulis, kebanyakannya tuju dekat sendiri juga. Terima kasih adik-adik, senior-senior kerana menyuntik kembali 'spirit' yang kian pudar.

0 orang tak puas hati:

Post a Comment