Pages

Subscribe:

Monday, August 6, 2012

::3 tahun dan 3 minggu::

Setelah tiga minggu menyepi.



Nak kata sibuk, masih ada masa untuk mengemaskini Facebook, melayan Youtube dan sebagainya. Sesungguhnya kalau seseorang itu benar-benar mengerti erti sibuk sudah pasti dia tidak akan berani menjadikan perkataan sibuk itu sebagai alasan untuk melarikan diri dari tanggungjawab yang diamanahkan kepadanya. Selagi mana kita masih sempat untuk melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah dan tidak menjaga diri dari melakukan perkara-perkara yang makruh maka bermuhasabahlah.

HAZA MIN FADHLI RABBI



Alhamdulillah, tanggal 18 Julai lepas peperiksaan akhir tahun tiga telah melabuhkan tirai, setelah dua bulan lebih kami berhempas-pulas berjuang menghadapinya.Syukur kehadrat Allah, kami masih lagi diberi peluang untuk menyambut kedatangan Ramadan Al Mubarak pada tahun 1433H ini. Sebagaimana yang saya harapkan, tahun ini saya diberikan peluang untuk mengikuti pelbagai program yang dianjurkan oleh PERUBATAN Cawangan Mansurah dan PMRAM Cawangan Mansurah (DPMM), selaku peserta mahupun AJK pelaksana program. Sekurang-kurangnya waktu pagi yang merupakan waktu berharga yang sering disia-siakan itu terisi. 

Beberapa hari lepas, natijah bagi kuliah perubatan konvensional tahun tiga dikeluarkan. Segala puji bagi Allah kerana saya diberi peluang untuk melangkah ke tahun pengajian seterusnya (tahun empat). Sungguh, kalau kejayaan ini disandarkan pada usaha dan tawakkalku, bertambah pula dengan banyaknya dosa yang aku lakukan, memang tidak layak. Berkat keluarga serta rakan-rakan yang sering mendoakan. Kejayaan ini bukan untuk saya, tetapi untuk maslahat dakwah, insyaAllah. Dalam masa yang sama, rasa sedikit malu kepada rakan-rakan yang lebih sibuk dengan kerja-kerja dakwah dan kemasyarakatan tetapi mampu mendapat keputusan yang lebih tinggi berbanding orang lain. Bertambah yakin, bilamana kita menolong agama Allah, Allah akan menolong kita.

Hai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu. ( 47:7)

Bagi yang masih ditangguhkan kejayaannya, semoga tabah. Rakan-rakan selalu mendoakan kejayaan antara satu  sama lain. Saya sendiri pernah gagal pada tahun satu, pelbagai hikmah dan ibrah yang telah saya dapat daripada pengalaman tersebut. Bukan bermakna kita gagal kita tak pandai, tetapi Allah ingin membuatkan kita lebih faham dalam sesuatu subjek. Demi kebaikan pada masa hadapan juga, InsyaAllah.

MASA TAKKAN KEMBALI


Dua tiga hari ini dihantui perasaan.
Aku sudah tiga tahun berada di bumi Mesir, namun masih banyak hasrat yang belum dipenuhi.
Lebih penting lagi, aku sudah hampir 21 tahun hidup di atas muka bumi ini, namun mampukan aku menerangkan isi-isi Al Quran kepada orang lain, lebih-lebih lagi kepada mereka yang bukan muslim? 

Sejujurnya aku ingin memberikan sedikit pesanan, buat mereka yang bakal datang ke bumi barakah ini, gunakanlah sebaik-baiknya masa kamu di sini. Banyak benda yang mampu mendidik kita dari sudut rohani mahupun jasmani di tanah tandus ini. Jangan sibukkan diri dengan hiburan yang berlebihan, kita sudah mencapai usia yang cukup matang untuk itu semua, jadi jangan layan diri kita macam budak kecil lagi. Selain daripada mempelajari ilmu perubatan, gunakan kesempatan ini untuk mengumpul mutiara-mutiara ilmu dan melibatkan diri dengan kerja-kerja dakwah dan kemasyarakatan. Sertailah persatuan yang syumul, yang benar-benar memberi kebajikan kepada semua baik ahli mahupun bukan ahli, dan janganlah berpecah-belah dengan beralasankan kesatuan. Kalau khilaf itupun sudah menjadi satu rahmat, apatah lagi bersatu dalam fikrah dan amal. 

Hidup ini terlampau sekejap untuk hidup dalam kekerdilan.

Segala apa yang kamu niatkan sebelum datang ke bumi barakah ini, insyaAllah kamu akan dapat. Maka niatlah yang baik-baik.

‎"kalau di bulan lain, mgkin tidak mengapa. tapi, apabila di bulan ramadan.. terasa amat berat nk luangkan masa utk mengendalikan program. setiap saat di bulan ramadan amat berharga. ade yg beriktikaf kebanyakan masa di masjid, ade bertadarus 2,3 juzuk sehari sehinggakan ade yg pergi umrah utk betul2 fokus mengejar ganjaran ramadan.
tapi, itu semua adalah mainan perasaan yg tak perlu dilayan. menunjukkan kite masih belum betul2 faham tugas kite di muka bumi ini. orang lain jauh lebih sibuk dari kita sehinggakan tugasan yg kite ade ini tidak diistilahkan sibuk oleh orang yg lebih tinggi dari kite (pimpinan2)." 

Siiru ala barakatillah. 

0 orang tak puas hati:

Post a Comment