Pages

Subscribe:

Thursday, July 12, 2012

::matahati::



Dia menghulurkan tangan kanannya ke sebelah kiri untuk bersalam.
Perlahan - lahan tangan itu bergerak mencari tangan jemaah sebelah kirinya.

Padahal, sebelah kirinya tiada jemaah, cuma ada tiang yang memisahkan saf kedua itu menjadi dua bahagian.

Melihatnya sudah cukup untuk buat aku sayu.

Rupanya dia tidak mampu melihat seperti aku. Walaupun matanya kelihatan normal.

Subuh itu, aku diperlihatkan oleh-Nya satu kejadian, yang mengingatkan aku kepada satu hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a:

Ada seorang lelaki buta telah datang mengadu kepada Nabi s.a.w bahawa dia tidak mempunyai orang yang boleh memimpinnya pergi ke masjid. Oleh itu dia mengharapkan Baginda memberi kelonggaran kepadanya untuk bersolat di rumahnya. Pada mulanya Baginda telah membenarkannya, tetapi kemudiannya Baginda menarik balik kebenaran tadi setelah Baginda mengetahui bahawa si buta tadi dapat mendengar seruan azan solat yang dikumandangkan di masjid. (Muslim)

Selama ini aku sedikitpun tidak menyangka dia mempunyai masalah penglihatan.

Sejak aku mengetahuinya, aku sering memerhatikan gerak langkahnya untuk keluar daripada masjid sambil membaca Al Mathurat di bahagian belakang.

Orang tua, ataupun anak - anak muda Mesir yang ada dalam masjid selalu membantu jasad tua itu.

Dan jasad tua itu pula, tidak kering lidahnya daripada menyebut basmalah ketika melangkah.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sungguh, aku cukup malu padamu wahai jasad tua.
Penglihatanku masih jelas, tapi mungkin saja lebih banyak dosa dari pahala.


0 orang tak puas hati:

Post a Comment