Pages

Subscribe:

Wednesday, December 7, 2011

::aku , mesir dan pcm::

Haih . Sekian lama sudah tidak menaip entri baru . Entri – entri sebelum ini pun tiru tampal sahaja . Satu muhasabah untuk diri sendiri , As-Syahid Imam Hassan Al Banna pernah menyatakan dalam Risalah Taalim :

Anda hendaklah berkemampuan untuk membaca dan menulis dengan baik. Perbanyakkanlah membaca tulisan-tulisan, akhbar, majalah atau sebagainya yang ditulis oleh Ikhwan. Anda sendiri hendaklah mempunyai sebuah perpustakaan walaupun kecil. Anda hendaklah meningkatkan penguasaan ilmu dan kemahiran anda jika anda merupakan orang yang berkepakaran. Anda hendaklah menguasai keseluruhan permasalahan Islam secara mendalam sehingga anda mampu memahami dan memberikan jawapan yang tepat sesuai dengan kehendak fikrah anda.

Jelas . Penulisan merupakan salah satu metode dakwah yang popular kebelakangan ini , khususnya dalam kalangan mereka yang bergiat aktif dalam medan dakwah seperti Ustaz Hasrizal (saifulislam.com) , Ustaz Nasrudin Hassan (eperjuangan.com) serta tidak lupa juga ‘amilin – ‘amilin dari lain – lain pelusuk dunia . Kemunculan media baru ini memberi impak yang cukup besar dalam arus kehidupan sekarang . Siapa sangka , dengan media baru , seorang pemimpin diktator boleh digulingkan ? Walaubagaimanapun , setiap gelas perlu ada isinya untuk diminum . Tidak boleh kita sekadar menulis mengikut logik akal tanpa adanya ilmu . Dalam memberi , kita juga mesti bersedia untuk menerima . Orang yang mahu mentarbiah , perlu sentiasa bersedia untuk ditarbiah .

Selain daripada nasihat al Imam di atas , saya juga menyeru sahabat – sahabat untuk meneliti nasihat – nasihat lain yang sangat berguna dalam Risalah Taalim tersebut .

Cukuplah untuk muqadimmah . Memandangkan saya menaip entri ini dalam fatrah imtihaan (masih berbaki satu kertas) , maka saya tidak berhajat untuk menaip entri panjang . Sekadar ingin bercerita dan meluahkan pendapat mengenai isu – isu yang berlaku di sekeliling saya . Yosh .

PILIH-HANG-RAYA   

Saya rasa keberadaan saya di bumi Mesir merupakan satu anugerah yang terindah pernah saya miliki sepanjang saya hidup . Bukan sahaja saya menuntut ilmu perubatan , malah saya juga berpeluang mencari ilmu – ilmu lain yang mematangkan kehidupan . Sungguh , kalau sepanjang enam tahun di Mesir anda hanya fokus pada medik anda sangat sangat sangat dan tersangatlah rugi .

Situasi saya ketika ini berada di tengah – tengah dua pilihanraya yang hangat , iaitu pilihanraya umum Mesir dan juga pilihanraya PERUBATAN Cawangan Mansurah untuk sesi 2011/2012 . Untuk pilihanraya Mesir , berdasarkan status FB Ustaz Nasrudin Hassan :

Ikhwan bertanding 45 kerusi ulangan, menang 34 kerusi dan kalah 11 kerusi. Peringkat Pertama di 9 Muhafazat drpd 168 kerusi, Ikhwan dapat 44 kerusi atas tiket Parti Hurriyah wal Adalah dan 36 kerusi atas tiket parti bebas so = 80 kerusi. Salafi dapat 28 kerusi atas tiket Parti An Nuur dan 5 kerusi atas tiket parti bebas so = 33 kerusi. Parti Wasot dpt5 kerusi atas tiket parti. Total golongan Islam dapat 118 kerusi drpd 168 kerusi. Ada satu dua lagi calon bebas yang disokong oleh oleh Ikhwan menang dan satu parlimen dalam 5 kerusi dibatalkan. Insyaallah akan diulang pada January ini.

Alhamdulillah , kemenangan nampaknya berpihak pada Islam setakat ini , InsyaAllah moga – moga Mesir akan menjadi permulaan untuk kembalinya pemerintahan Islam di seluruh dunia . Parti Hurriyah wal Adalah yang menjadi proksi kepada gerakan Islam Ikhwanul Muslimin juga saya nampak diterima ramai dalam kalangan masyarakat setempat . InsyaAllah moga – moga mereka meneruskan kemenangan untuk pilihanraya di muhafazah Mansurah dan lain – lain Januari ini .

Berbalik kepada pilihanraya PCM , seperti tahun lepas kerusi pengerusi merupakan kerusi yang paling hangat , walaupun sekarang musim sejuk . Kali ini , kerusi pengerusi dipertandingkan dengan penyertaan dua orang calon yang tidak asing lagi dalam kalangan pelajar – pelajar di Mansurah khususnya , iaitu :







Iskandar dan Abu Ubaidah . Personaliti – personaliti yang tidak perlu diperkenalkan lagi di kalangan mahasiswa/wi di Mansurah . Kedua – duanya pernah menjawat sebagai AJKT PCM untuk sesi lepas . Kali ini , mereka bertanding untuk menjawat sebagai pengerusi bagi sesi 2011/2012 yang sebelum ini dipegang oleh Azizi Jusoh .

Saya tidak berminat untuk berkempen untuk mana – mana pihak , sebaliknya ingin berkongsi pengalaman 2 tahun lebih bergiat dalam wadah PCM .

PCM yang ditubuhkan pada sekitar 2006 bertujuan untuk menjaga kebajikan mahasiswa/wi perubatan di muhafazah Mansurah . Setelah beberapa tahun mengalami jatuh bangun menghadapi pelbagai mehnah dan tribulasi , kini PCM boleh dianggap semakin matang dalam pembawakannya , terutamanya untuk sesi lepas di bawah pimpinan Azizi Jusoh . Apa yang saya nampak , PCM bukan lagi satu badan yang hanya menjaga kebajikan mahasiswa/wi semata - mata , tetapi kini ia menjadi satu platform bagi mahasiswa/wi untuk bersuara , menyatakan serta berkongsi pendapat masing – masing dan juga badan yang menjalankan amal Ijtimai’e (kerja – kerja masyarakat) .

Ada yang berkata , PCM ini sama macam JAKIM , polis dan sebagainya , itu suatu muhasabah yang perlu dilakukan . Namun , apa yang kita tahu apabila mereka berpendapat sedemikian , ini bermakna mereka membenarkan tentang kewujudan usaha – usaha dakwah dan amar makruf nahi mungkar yang dijalankan PCM selama ini . Kerja – kerja dakwah merupakan jalan para nabi , mustahil jika tidak dihadiri mehnah dan tribulasi . Bukan bermakna dakwah kita terlalu jumud dan tidak berstrategi , dan mungkin ada juga kesilapan daripada pihak PCM sendiri , namun yang pasti prinsip – prinsip Islam berdasarkan Al Quran dan as Sunnah yang menjadi asas kepada PCM tidak mungkin akan digadaikan hanya untuk memuaskan hati sesetengah pihak , tidak kira siapa pendokongnya . Apa – apa pun , masih terlalu awal untuk kita berpuas hati dengan pencapaian yang kita ada , perjalanan masih panjang dan PCM harus sentiasa muhasabah kenapa agenda kesatuan yang diidam – idamkan masih belum tercapai .

Apa yang pasti , PCM takkan mampu bergerak tanpa adanya penyokong dan pendokong yang terus konsisten memberikan segala yang mereka ada untuk kebaikan semua . PCM bukan lagi seperti persatuan memasak dan sebagainya , tetapi PCM sedang mematangkan diri untuk menjadi sebuah gerakan mahasiswa sebagaimana GAMIS di Malaysia . Kita di Mesir lebih bernasib baik kerana ketiadaan AUKU yang melumpuhkan mahasiswa/wi , tetapi mengapa kita lebih ketinggalan berbanding mereka ? Sama – sama kita muhasabah . Sebarang cadangan , kritikan dan aduan , salurkanlah kepada saluran yang betul seperti di Majlis Tahunan Cawangan dan sebagainya , dan yang penting tidak kira sekuat mana sokongan anda terhadap mana – mana calon , ia tidak bermakna kalau anda tidak keluar mengundi . Jadi , sila keluar mengundi :P

Bulughul Maram -Ibnu Hajar Al-Ashqolani- Kitab Jami' Dari Ibnu Umar رضي الله عنه bahwa Rasulullah صلی الله عليه وسلم bersabda: "Orang mukmin yang bergaul dengan manusia dan bersabar dengan gangguan mereka lebih baik daripada yang tidak bergaul dengan mereka dan tidak sabar dengan gangguan mereka." Riwayat Ibnu Majah dengan sanad hasan. Hadits tersebut ada dalam riwayat Tirmidzi, namun ia tidak menyebut nama dari sahabat. Nombor: 1560

Sekian karutan untuk kali ini . Buku Parasitology sedang menunggu saya untuk dating .

0 orang tak puas hati:

Post a Comment