Pages

Subscribe:

Sunday, October 30, 2011

::ulama' haraki::



Dua tokoh ulama haraki dalam PAS yang sukar dicari ganti
HARAKI YANG AKU FAHAMI!!!

Haraki yang berasal dari kalimah “harakah” bermakna “bergerak”. Ulama haraki bermaksud ”ulama yang bergerak”. Maksud Ulama yang bergerak, bukannya ulama yang menempa diri dalam sesuatu gerakan islam, tetapi ulama yang mempunyai minda yang bergerak. Lawan bagi ulama haraki adalah ulama jumud, ulama yang kelu dari sebarang idea baru dan pembaharuan (baca : tajdid)

Ulama adalah orang yang memahami ilmu agama mengikut kefahaman yang sebenar dan mendalam, disamping mempunyai ketaqwaan kepada Allah yang tinggi.

Firman Allah;

إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ

Maksudnya;
”hanya sesungguhnya orang yang paling takut kepada Allah dari kalangan hamba-Nya adalah Ulama”

(Surah Fatir : 28)

Ulama yang mempunyai kefahaman Islam yang benar dan mendalam, disebut dalam istilah lain sebagai ulama mujtahid. Ini kerana, di sana wujud ulama yang tidak mujtahid.

Ulama yang tidak mujtahid adalah ulama yang mempunyai ilmu yang tidak mendalam. Ilmunya sekadar ”ilmu hal”. Ulama sebegini adalah ulama yang tidak faqih.

Ulama haraki adalah ulama yang mampu berijtihad. Berijtihad yang dimaksudkan, tidak semestinya alim seperti imam-imam mazhab. Ulama-ulama mazhab, mereka kemahiran dalam memahami Nas dari sumber yang asal. Adapun ulama haraki yang disebut ulama yang mampu berijtihad adalah dalam berijtihad untuk mentatbiqkan sesuatu fatwa ulama mazhab dengan sesuatu keadaan.

Dalam istilah Usulfiqh, ijtihad bentuk ini disebut sebagai ”ijtihad tanzili” atau dalam istilah lain ”ijtihad tatbiqi”. Mereka mahir dalam mentatbiqkan sesuatu fatwa itu dengan sesuatu keadaan. Hal ini berlaku, dalam perkara yang tidak ada nas, ataupun perkara yang ada nas, tetapi nas itu bersifat Zanni, bukan qatii.

Ini dimisalkan seperti fatwa Imam As-Syafii yang menyebut semua orang yang meneroka tanah, maka itu boleh menjadi miliknya tanpa mendapat keizinan dari pihak kerajaan.

Adapun fatwa Imam Hanafi pula, semua tanah yang diteroka tidak boleh dimiliki melainkan mendapat keizinan dari pihak kerajaan.

Kedua-dua fatwa ini sebenarnya berasaskan kepada satu hadis Nabi SAW yang menyebut;

مَنْ أَحْيَا أَرْضًا مَيِّتَةً فَهِيَ لَهُ

Maksudnya;
“barangsiapa yang menghidupkan tanah yang mati, maka itu adalah miliknya

Walaupun dua ulama mazhb ini mengistinbatkan hukum dari satu hadis sahaja, tetapi mereka mendapat keputusan yang berbeza. Imam Syafii tidak mensyaratkan keizinan kerajaan. Adapun Imam Hanafi mensyaratkan keizinan kerajaan. persoalannya, kenapa berlaku perbezaan itu??

Jawapannya adalah, Imam Hanafi tinggal di baghdad yang merupakan bandar maju. Meneroka tanah terus menjadi milik tanpa mendapat keizinan kerajaan, dibimbangi terteroka tanah kepunyaan orang lain. Adapun Imam As-Syafii menfatwakan tidak perlu mendapat keizinan kerajaan, kerana Imam As-Syafii tinggal di Mesir. Sebuah negara yang banyak mempunyai padang pasir. Sesiapa yang teroka, terpulanglah kepadanya di mana yang mahu diterokai itu.

Jelasnya, kedua-dua imam mazhab ini, walaupun mereka mempunyai kepakaran dalam mengistinbat hukum, tetapi dalam masa yang sama, mereka mempunyai ”haraki” dalam mentatbiqkan hukum kepada sesuatu tempat dan keadaan.

BAGAIMANA???

Dalam berharaki. Perlunya kepada beberapa perkara yang penting dan perlu diingatkan. Antaranya adalah seperti berikut;

Tok Guru Nik Abdul Aziz, tokoh haraki dari kalangan ulama. Qadhi Husain, Tokoh haraki dari kalangan profesional


PERTAMA : FIKIR RESIKO

Sebarang tindakan yang mahu dilakukan, hendaklah diperhatikan kepada resiko yang akan berlaku. Dalam fiqh, ianya disebut sebagai ”maalat at-tatbiq”.

Pernah Aisyah bertanya kepada Nabi SAW tentang kedudukan kaabah yang tidak betul dengan tempat yang sebenar, ekoran pembinaan semula selepas keruntuhan kaabah akibat banjir. Aisyah menyatakan, mengapa Baginda Nabi SAW tidak dibetulkan kaabah itu pada tempat yang sebenar setelah Islam telah berjaya menguasai Makkah.

Baginda SAW menjawab;

لَوْلَا حِدْثَانُ قَوْمِكِ بِالْكُفْرِ لَفَعَلْتُ

Maksudnya;
”kalaulah tidak kerana umat kamu baru meninggalkan kekufuran, sudah pasti aku lakukannya
Juga tindakan nabi SAW melarang para sahabat yang mahu mencegah seorang badwi yang sedang kencing dalam masjid. Tindakan Nabi SAW melarang itu adalah kerana, dibimbangi air kencing akan bertebaran dalam masjid, menyebabkan air kencing itu yang sepatutnya berada di satu tempat, tetapi menjadi banyak tempat yang sudah pasti menjadi masalah untuk mensucikannya.

Dalam memahami resiko tersebut, hendaklah didalami beberapa perkara. Seperti Fiqh Muwazanat, fiqh Awlawiyyat, Fiqh Waqi, Fiqh At-tadarruj, Fiqh Manat Al-Ahkam, Fiqh Maqasid dan sebagainya, yang tidak cukup di ulas dalam ruangan ringkas ini.

KEDUA : BERFIKIRAN MAJU

Haraki mesti berfikiran maju. Ia tidak akan terkongkong dengan sesuatu ijtihad, bahkan dalam beberapa keadaan dan masa, sesuatu ijtihad itu akan berubah.

Perubahan ijtihad tersebut, hendaklah dilihat dari sudut keuntungan islam itu sendiri, bukannya untuk keuntungan peribadi.

Ini dapat dilihat dengan tindakan Omar bin Al-Khattab yang tidak memberikan hak penerimaan zakat kepada ”muallaf al-qulub”. Ini kerana, pada zaman beliau, orang yang baru masuk islam bukanlah lagi disebut sebagai ”muallaf Al-Qulub” atau mahu mengkuatkan hati mereka dengan islam, tetapi apabila mereka masuk islam, sudah pasti mereka sudah mempunyai kekuatan hati terhadap Islam; yang sudah pasti jika tidak diberi sesuatu bantuan zakat pun, mereka tidak pernah hairan sehingga menyebabkan mereka keluar dari Islam.

Begitujuga, tindakan Omar yang menukar nama daripada kalimah ”Jizyah” kepada kalimah ”zakat” untuk dipungut dari yahudi bani Taghlab (ada baca : tughlub). Tindakan itu adalah dibimbangi apabila disebut membayar jizyah, menyebabkan mereka ini akan merasakan mereka seperti ”orang lain” dalam kerajaan, yang kemudiannya dibimbangi akan melahirkan tindakan menyerang kerajaan Islam dibawah kepimpinan Omar bin Al-Khattab.

Justeru, apabila dilihat kepada tindakan Omar bin Al-Khattab ini, beliau sentiasa berfikiran maju kedepan dalam melakukan sesuatu perubahan. Itupun, sekiranya perkara tersebut dalam perkara zanni atau perkara itu tidak wujud larangan dalam nas secara qatii.

KETIGA : BERJIWA BESAR
Dr Yusuf Al-Qaradhawi tokoh ulama haraki yang dikagumi dunia

Haraki juga hendaklah dari orang yang berjiwa besar. Iaitu, mereka tidak akan melihat orang yang tidak sehaluan dengan mereka sebagai ganjil dan pelik sehingga menjauhkan diri dari mereka.

Perbezaan pendapat dan cara, sering dijadikan sebagai bahan komunikasi dan dialog dalam mencari titik kesamaan dalam mengharungi perjuangan Islam.

Apabila wujud perbezaan pendapat, mereka akan berbincang secara ilmiyyah. Dari situ, mereka akan bertindak mengambil keputusan yang benar-benar memberi keuntungan kepada islam itu sendiri.

Ini dapat dilihat dengan tindakan Dr Yusuf Al-Qaradhawi yang menimbulkan perbincangan tentang ”Taqrib baina Al-Mazahib”. Perbincangan yang melahirkan hubungan baik antara mazhab Sunni dan mazhab Syiah, tanpa membenarkan berlakunya dakyah syiah kepada sunni, dan begitulah sebaliknya.

Ekoran itulah, Yusuf Al-Qaradhawi meletakan asas taqrib, tidak berlakunya ”Takfiriyyah terhadap para sahabat”, kerana ini merupakan bibit penting ”tab’id at-taqrib”, iaitu itu menjauhkan balik hubungan baik antara dua golongan yang mempertahankan mazhab masing-masing.

Begitujuga, kita akan dapati Dr Yusuf Al-Qaradhawi menulis dalam bukunya yang bertajuk ”fiqh Ad-daulah” tentang perbezaan jemaah-jemaah Islam dengan disamakan seperti perbezaan-perbezaan antara mazhab. Pun begitu, perbezaan itu diletakkan atas asas satu matlamat, iaitu mahukan islam berdaulat dalam sesebuah negara.

PENUTUP

Mungkin ini sebahagian dari perkara yang melibatkan kepada haraki yang dapat dinukilkan di sini. Ulasan ini, lebih kepada kefahamanku tentang haraki, yang mungkin para ustaz lain dapat melakukan penambahan lagi.

Padaku, ulama haraki adalah ulama yang mempunyai minda bergerak untuk terus memajukan Islam. adapun jika seseorang ulama itu, sekadar mempunyai minda ”taqlid” semata, maka itu bukanlah ulama haraki, walaupun mereka alim banyak bidang fiqh atau usuluddin.

Kadang-kadang berminda haraki ini tidak sekadar wujud pada ulama, bahkan wujud juga pada non-ulama atau disebut juga sebagai golongan profesional. Mereka tidak mempunyai kefahaman bahasa arab yang mendalam sehingga berjaya mengistinbatkan hukum, tetapi mereka mengetahui batas- batas syariah secara asasi, disamping mempunyai minda haraki yang boleh menerajui kepimpinan untuk memajukan Islam itu sendiri.

Ini dapat dibuktikan dengan kejayaan Ir Nizar di Perak, berjaya mengislamkan ceramah-ceramah para non Muslim sehingga mereka mampu membaca Al-Quran dalam menegakkan sesuatu hujjah dan dasar.

Kejayaan ini, seiras-iras dengan kejayaan profesional Islam yang bernama As-Syahid Sayed Qutub yang berjaya menulis sebuah kitab tafsir yang bertajuk ”Zilal Al-Quran”. Walaupun beliau bukan dari orang yang mempunyai kelulusan secara formal dalam bidang agama, tetapi kemampuan beliau dalam harakah islamiyyah tidak dinafikan lagi.

Begitujuga, Abu ’Ala Al-Maududi di Pakistan. Walaupun beliau tidak mempunyai pendidikan agama secara formal, tetapi disebabkan berminda haraki, beliau berjaya menulis sebuah kitab tafsir dalam bahasa urdu yang bertajuk “Tafhim Al-Quran”.

Sekian

p/s : ”ulama bertaqwa tidak berharaki VS profesional bertaqwa berharaki : pilihanku : profesional bertaqwa berharaki”
Wallahu ’Alam

0 orang tak puas hati:

Post a Comment