Pages

Subscribe:

Friday, December 20, 2013


Jawatan.


"Aku mahu jadi YB, barulah nanti orang kenal siapa aku sebenarnya."

Membelek helaian-helaian pertama buku Magnet Diri tulisan saudara Amin Idris beberapa bulan lalu membawa aku kepada mitos "pengaruh itu datang dengan adanya jawatan."

Tak dinafikan dalam sesebuah organisasi akan ada beberapa 'figure' yang terkenal dalam kalangan ahli disebabkan pengurusan gerak kerja, kepetahan bercakap di hadapan khalayak ramai atau penulisan-penulisan menarik yang dihasilkan. Namun, adakah mereka lahir kerana diberikan jawatan-jawatan tinggi?

Aku rasa, tidak semestinya.

Pernah mendengar saudara Hasbie Muda mengulas tentang 'figure' Parti Keadilan Rakyat iaitu saudara Rafizi Ramli. Jawatan pengarah strategi parti yang disandangnya diwujudkan bagi menambahkan lagi pengaruhnya dalam menghadapi pihak lawan.

Maka, lebih sesuai sekiranya kita katakan bahawa "jawatan itu datang dengan adanya pengaruh."

Selaku seorang muslim yang melakukan gerak kerja dakwah dan tarbiah, kita hendaklah mempunyai prinsip bahawa jawatan itu bukan suka-suka untuk diminta, namun apabila kita diamanahkan dengan sesuatu jawatan atau pengabaian kita terhadap jawatan tersebut bakal mendatangkan mudarat yang lebih besar, haruslah kita menyahutnya dengan penuh kerelaan.

Ya, kita rasa berat, tapi ingatlah Allah takkan menguji kita di luar kemampuan.

Tahniah buat sahabat-sahabat yang memberanikan diri, menyahut seruan untuk bertanding dalam pilihan raya PERUBATAN Cawangan Mansurah. Semoga Allah permudahkan urusan kalian.

Melakar legasi PCM tanggungjawab bersama.

0 orang tak puas hati:

Post a Comment