Pages

Subscribe:

Thursday, November 14, 2013

::nota-nota IV::

Sekian lama tidak mengemaskini blog, maka saya akan meneruskan kompilasi status-status FB yang saya tulis sekitar Mac sehingga April.

Rehat.

Solat itu rehat buat mukmin. 
Lapangkan fikiran, lupakan sebentar kerja-kerjamu, fokusmu hanya pada Rabbul 'Izzati. Dialah yang mengurniakan kudrat buatmu untuk melakukan segala amalan. 

Islam itu, ditegakkan semula oleh mereka yang bangun sebelum subuh!


----------------------------------------------------------------------------------------
Bersyukurlah.

Kesibukanmu merancang dan melaksanakan perkara-perkara yang makruf menghalang dirimu daripada bergelumang dengan perkara-perkara mungkar.

Senyum.


----------------------------------------------------------------------------------------

Kata.
Buat amal kebaikan ada orang mengata, buat kemungkaran pun ada orang mengata. Maka pilihlah nak buat yang mana, asal tidak ditegah agama.

Hidup ini terlalu pendek untuk mencari redha seluruh manusia. Carilah redha Tuhan, nescaya hidup kita tidak akan sia-sia.

Kata biar terasa.


------------------------------------------------------------------------------------------
Bencinta.
Aku mencintai orang-orang soleh sekalipun aku bukan sebahagian daripada mereka, aku berharap mendapatkan syafaat dari mereka. Aku benci orang yang gemar melakukan maksiat, sekalipun aku juga pernah melakukannya.

- Imam Syafie r.a


-------------------------------------------------------------------------------------------

Hebat.
Bagaimana ulama' berfikir. Kita kadang-kadang baru pandai baca terjemahan alQuran dan hadis dah rasa hebat. Jumpa hadis takde baris, senyap kita.

"Kau ikut mana, al Quran dan hadis ke kata-kata ulama?"

Kesal juga mendengar kenyataan sebegini. Ya, kita ikut alQuran dan hadis, dan kita thiqah kepada para ulama' kerana mereka lebih mendahului kita dalam bab ini. Andai tidak bersetuju dengan pendapat mereka, pastikan kita tidak bersetuju secara ilmiah juga bukan dengan mencaci atau menghina.

Wallahualam.


---------------------------------------------------------------------------------------------
Tiket.

Walaupun sudah berada dalam satu persatuan yang mengamalkan gerak kerja Islami, tetapi soal ikhtilat (pencampuran antara lelaki dan perempuan ajnabi) tidak boleh diambil ringan.

Penggerak persatuan haruslah memahami dan menjaga sebarang perkara yang boleh membawa kepada ikhtilat yang tidak menepati syariat. Berbincanglah dengan yang berlainan jantina sekadar urusan yang perlu. Sifir mudahnya, urusan yang mana anda yakin anda boleh jawab di hadapan Allah di akhirat kelak tentang kepentingannya.

Tidak sepatutnya anda menjadikan persatuan sebagai 'tiket' untuk membenarkan ikhtilat mudah-mudah. Setiap perkara ada hadnya. Jangan sampai persatuan jadi fitnah.

Indahnya hidup bersyariat, 'BARU ADA STYLE', bukan?

Pesanan buat diri dan para sahabat yang dikasihi sekalian.


------------------------------------------------------------------------------------------------

Keselamatan.

"Apabila engkau tidak mampu melaksanakan kewajipanmu terhadap agamamu ketika engkau bergaul dengan manusia atau engkau tidak selamat daripada membuat maksiat maka hendaklah engkau beruzlah (iaitu mengasingkan diri daripada orang ramai) dan itu adalah yang terlebih baik bagimu, maka di situlah letaknya keselamatanmu. Dan apabila was-was selalu datang menarik hatimu untuk membuat perkara-perkara yang tidak diredhai oleh Allah ketika engkau beruzlah maka hendaklah engkau tidur dan inilah sebaik-baik keadaanmu kerana sudah menjadi pegangan kita di dalam kehidupan ini apabila kita tidak mampu mendapatkan keuntungan dan kemenangan maka biarlah kita redha dengan lari dalam mencari keselamatan. Maka alangkah hinanya orang yang dapat menyelamatkan agamanya dengan menganggurkan dirinya kerana tidur adalah saudara mati yang bermakna pengangguran hidup dan mencontohi benda-benda yang jamid (yang tidak bergerak)."

- Bab Adab-Adab Selepas Terbit Matahari Sampai Ke Waktu Gelincir Matahari, Bidayatul Hidayah, Al Imam Hujjatul Islam Al Ghazali r.a

Kalau tak mampu menang, sekurang-kurangnya pastikan diri terselamat.


---------------------------------------------------------------------------------------------

Kata.

Mata mengadu, "Tangan, saat bilakah kau akan bertindak? Kau mampu menulis tentang kelakuan buruk itu buat peringatan ramai, tetapi mengapa kau tak mampu menyapa dan menjabat tangan sang pelaku? Dan lidah, begitu ringan kau mengajak mereka ke arah kebaikan, tetapi mengapa dirimu kaku saat kemungkaran jelas di hadapan? Mujur sang hati masih setia memainkan peranan lantaran cahaya keimanan yang selemah-lemah. Apa kita sudah berpuas hati dengan kondisi sebegini?"

Tuhan, aku tidak ingin terus lemah sebegini.


----------------------------------------------------------------------------------------

0 orang tak puas hati:

Post a Comment