Pages

Subscribe:

Saturday, November 16, 2013

::ganjaran::


Ganjaran.



"5A dapat Mini-Cooper? Pergh!"

Teringat kenangan UPSR dahulu, yang mana aku mendapat sebuah televisyen 21 inci jenama Pensonic sebagai hadiah kerana mendapat 5A. Maka dapatlah aku yang berumur 12 tahun ketika itu melepaskan ketagihan terhadap Final Fantasy IX dan pelbagai games lain. (Sebelum UPSR kena kuarantin dari main Playstation)

Manusia itu sifatnya ingin dihargai. Setiap perkara yang dilakukan mereka mengharapkan sesuatu darinya, senang kata, ganjaran. Tak ada manusia yang sanggup bekerja masuk pejabat pukul 8 pagi dan keluar pada jam 5 petang tanpa dibayar apa-apa.

Mereka yang membuat kerja-kerja kemasyarakatan sekalipun tidak dapat lari daripada fitrah ingin dihargai. Ya, kita diajar dan sering diperingatkan agar sentiasa tajdid niat supaya ikhlas dalam menyumbang, tetapi kita harus ingat bahawa mereka yang berkorban masa, tenaga dan wang ringgit ini juga manusia seperti kita. Jauh dalam sudut hati mereka suatu penghargaan diharapkan biarpun sekadar ucapan terima kasih. Maka organisasi harus bijak dalam menjaga hati ahli.

Baik atau buruk memberi ganjaran itu, terpulang pada cara kita mengendalikannya. Aku kagum melihat seorang pelajar Mesir yang memberi ganjaran kad 'top-up' prabayar kepada mereka yang menjawab soalan semasa beliau memberikan tazkirah selepas Zohor. Sewaktu kecil dahulu pun aku dilatih untuk berpuasa dengan ganjaran RM1 untuk sehari berpuasa pada bulan Ramadan. Di sini manfaatnya memberi ganjaran sebagai motivasi untuk beramal.

Sebagai muslim, kita beriman bahawa Allah memberikan ganjaran syurga bagi mereka yang taat dan neraka bagi mereka yang ingkar. Ya, kita beramal semata-mata kerana Allah, namun tidak salah jika kita beramal kerana kita mengimpikan untuk masuk ke syurga-Nya dan kita takut terhadap azab neraka-Nya.

"Err, apa komen tentang budak yang dapat Mini-Cooper tu?"

Entah, bagi aku selagi ayah dia mendapatkan kereta itu dengan cara yang halal, tiada masalah kut. Cuma kalau aku jadi budak tu mungkin aku nak kereta lain lah kut, Lancer Evolution ke 

0 orang tak puas hati:

Post a Comment