Pages

Subscribe:

Sunday, June 10, 2012

::oh exam!::



Peperiksaan. Madah kedua (Microbiology) akan melabuhkan tirainya esok dengan peperiksaan amali dan oral. Ramai orang kata, subjek ni senang je. Tak seperti Pharmacology dan Pathology. Namun bagi saya kalau dah namanya subjek perubatan sudah tentulah susah, kalau tak sudah ramai yang bergelar doktor. Mendapatkan ilmu itu bukan sekadar dengan membaca, tetapi perlu ada yang mengajar dan membimbing. Sebab itu orang yang ada banyak duit sekalipun untuk membeli buku - buku perubatan yang mahal - mahal, kemudian membacanya hingga khatam tidak akan bergelar seorang doktor walaupun dia melalui proses pembelajaran itu, kerana tidak ada yang mengiktirafnya. Cara untuk mengiktiraf? Sudah tentulah peperiksaan. Pernah menonton suatu video tazkirah ringkas oleh mufti Mesir, Syeikh Ali Jumuah mengenai perbezaan ilmu dan maklumat (dulu pernah jumpa video ini di Youtube tapi sekarang tak pasti masih ada ke tak), berguru adalah salah satu rukun menuntut ilmu, dan itulah yang membezakan antara ilmu dan maklumat.

Semasa kelas tafaquh dengan Ustaz Hairul Nizam, beliau pernah menyebut bahawa seharusnya kita menghormati guru - guru kita, profesor - profesor di universiti kerana merekalah masyaikh kita dalam bidang perubatan.(begitu juga dengan ilmu lain, tidak semestinya ilmu agama.) Di Mesir disebabkan kuliah bukan sesuatu yang diwajibkan selain kelas amali, maka ramai pelajar - pelajar yang mengambil kesempatan untuk tidak menghadirkan diri ke kuliah atas bermacam - macam alasan. Tidak boleh fokus, profesor ajar tak best, mengantuk dan sebagainya. Benar, mana mungkin bila kita hadir ke kuliah kita akan faham 100%, kalau dapat 30% pun dah kira bagus, cuma yang membezakannya ialah berkat daripada profesor yang mengajar kita. Inilah yang menjadikan kuliah 1 jam tidak sama dengan belajar sendiri 1 jam. Para ulama' dahulu sanggup merantau beribu - ribu kilometer untuk mendapatkan ilmu, kita yang dekat dengan kuliah ini seharusnya menggunakan kesempatan tersebut sebaik - baiknya. Yuran yang ibubapa/penaja kita bayar mahal - mahal itu bukan untuk sekadar mengambil peperiksaan.

Mengenai peperiksaan, saya rasa kalau dibandingkan dengan 2 tahun lepas, ini yang paling susah. Soalan yang keluar kadang - kadang daripada topik yang begitu kecil daripada buku, yang selalu saya terlepas pandang. Kadang - kadang rasa macam nak menangis je dalam dewan peperiksaan. Mulalah bayangan - bayangan negatif syaitan mengaburi pandangan, menghilangkan fokus. Percubaan untuk 'menggoreng' pun bermula. Tulis sekadar yang kita tahu, asal tiada yang kosong. Dan suasana peperiksaan sangat ngeri tahun ini, dengan panasnya di atas pentas. Masa itulah baru nak ingat Allah banyak - banyak, berselawat banyak - banyak. Manusia masa susah je dia ingat. Dapat senang terus lupa.

Bisikan yang kerap datang dalam minda saya, "Itulah, sibuk lagi dengan kerja - kerja persatuan, sibuk lagi dengan orang lain, pasal study semua tak ingat."

Saya menepis semula, "Kalau aku tidak sibuk dengan ini semua maka aku akan kembali kepada zaman tahun1 aku dulu. Banyak sangat masa yang terluang dengan perkara - perkara tidak berfaedah. Study ikut pass year questions semata. Masa tidak tersusun. Sekurang - kurangnya bila aku berpersatuan, aku selalu akan ingat untuk catch up study dan tidak menyalahgunakan masa. Salah aku sendiri, mungkin ini balasan Allah atas dosa - dosa aku."


Ya. Hakikat manusia seperti aku, lebih menyintai keduniaan. Pagi tadi saya sedikit kecewa selepas menyemak semula jawapan peperiksaan lepas. Banyak yang disangka betul rupanya silap. Banyak yang kononnya tidak tahu rupanya aku tahu. Rasa kurang berpuas hati setelah berhempas pulas belajar tetapi hasilnya tidak seberapa. 

Lain pula bila kita memuhasabah amalan diri kita. Kita lebih cenderung untuk ingat, berapa banyak aku berqiamulail pada minggu ini, puasa banyak mana, baca al Quran banyak mana. Tetapi lupa untuk ingat berapa banyak dosa yang kita lakukan dalam seharian. Boleh kata dilupakan begitu sahaja. Tidak pernah memikirkan adakah Allah terima amalan kita atau tidak, yang kita fikir hanyalah adakah pemeriksa menerima jawapan "goreng" kita atau tidak.

Sebab kita lebih cenderung untuk dapat mumtaz di dunia. Akhirat? Langsung tidak pernah terfikir.

Apa - apapun, usaha tidak menatijahkan keputusan. Sepatutnya aku lebih memikirkan untuk melipatgandakan usaha dan tawakal, bukan terlalu memikirkan hasilnya kerana itu kerja Dia. 

Abu al-‘Abbas ‘Abdullah bin ‘Abbas, radiyallahu anhuma, reported: One day I was behind the Prophet, sallallahu ‘alayhi wasallam, and he said to me:"O young man, I shall teach you some words [of advice] : Be mindful of Allah, and Allah will protect you. Be mindful of Allah, and you will find Him in front of you. If you (have need to) ask, ask of Allah; and if you seek help, seek help from Allah. Know that even if the Nation (or the whole community) were to gather together to benefit you with something, they would not benefit you with anything except that which Allah has already recorded for you, and that if they gather together to harm you with something, they would not be able to harm you with anything except that which Allah has already recorded against you. The pens have been lifted and the pages have dried."[Al-Tirmidhi relates this and says: It is a good, genuine Hadith]


Muhasabah pada petang hari. Moga Allah meletakkan dunia ini dalam genggamanku tetapi bukan di hatiku. Tidak salah berusaha untuk dunia, namun janganlah ia membuatkan kita lupa kepada akhirat kelak. 

Dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali.

Doakan saya untuk peperiksaan - peperiksaan seterusnya.


0 orang tak puas hati:

Post a Comment