Pages

Subscribe:

Thursday, June 24, 2010

::planning::

“Tak semua yang kita rancang itu akan berjalan dengan lancar . Sebaik – baik perancang ialah Allah SWT”



Perkara ini bermain – main di fikiranku pada pagi tadi . Ya , sesungguhnya kata – kata ini ada kebenarannya .

Ada beberapa kejadian yang baru berlaku di sekelilingku , melibatkan orang yang aku kenal , malahan melibatkan barang ciptaan manusia sendiri .

Tidak perlulah saya menceritakan apa yang berlaku kepadanya , sekadar ingin mengucapkan , mungkin Allah ingin menggantikan sesuatu yang lebih baik dengan yang sedia ada padanya . Jika bukan rezekinya di sini , mungkin di tempat lain . Jangan terlalu risau dengan apa yang sudah ditetapkanNya sejak kamu berada di rahim ibu lagi . Anggap ini satu ujian untuk mempertingkatkan darjat kamu di sisi Ilahi .

Oh ya , tadi tiba – tiba laptop tidak berfungsi seperti sediakala . Lembap , tidak ada respons , malah tidak boleh sambung ke internet . Tidak pernah terjadi pun sebelum ini . Sebelum ini hanya memerlukan beberapa saat untuk sedia digunakan , RAM pun 2GB dah kira laju untuk Windows XP , free space pun masih banyak , tetapi perkara ini tetap berlaku . Kenapa ? Terdetik di hati , “ Manusia pun boleh buat silap , inikan pula barang ciptaan manusia .”

Barulah saya mengerti , sebelum ini buat kerja – kerja persatuan di MRSM dahulu selalu kena ada plan B. Sebab tak semestinya plan A akan berjalan lancar . Tidak semua benda yang sempurna melainkan Allah Taala . Jadi mengapa masih ada manusia yang sombong dengan TuhanNya ? Padahal kita berasal dari benda yang jijik – Air mani . Adakah kita lupa dengan janji Tuhan sebelum kita dihidupkan ke muka bumi ini ?


Adapun orang-orang yang beriman dan berbuat amal saleh, maka Allah akan menyempurnakan pahala mereka dan menambah untuk mereka sebagian dari karunia-Nya. Adapun orang-orang yang enggan dan menyombongkan diri, maka Allah akan menyiksa mereka dengan siksaan yang pedih, dan mereka tidak akan memperoleh bagi diri mereka, pelindung dan penolong selain dari pada Allah. (An – Nisa , ayat 173)


Jadi , tidak perlu mengeluh sekiranya apa yang dirancang tidak menepati apa yang dikehendaki . Banyakkan berdoa kepada Allah dan bertawakal kepadaNya , kerana Dia yang menentukan sesuatu baik perkara besar atau kecil . Wallahualam .

0 orang tak puas hati:

Post a Comment