Pages

Subscribe:

Monday, May 18, 2015



"Sikap hormat dan menyanjung seseorang pejuang merupakan suatu amalan yang sangat baik, apatah lagi kalau luahan ucapan tersebut lahir dari hati yang ikhlas. Namun kekaguman kita kepada sesuatu tokoh tentulah bermanfaat seandainya kita bersama dengan perjuangan yang dibawanya, bukan hanya mengagumi mereka setelah ketiadaannya." - Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man


"TGNA mengingatkan bahawa sedekah yang diberikan kepada golongan miskin tidak hanya dalam bentuk bantuan kebendaan semata-mata tetapi hendaklah disertai juga bantuan kerohanian, iaitu nasihat yang patut dibekalkan kepada penerima bantuan untuk kehidupan di akhirat kelak. Beliau mengingatkan bahawa bantuan kebendaan itu hanyalah sekadar keperluan di dunia sahaja tetapi kehidupan di akhirat mesti berbekalkan takwa kepada Allah swt." - petikan artikel Legasi Pemikiran Ekonomi Tuan Guru Nik Abdul Aziz oleh Syahir Sulaiman.



Rindu kepada susuk orang alim ini menjengah kembali setelah pemergiannya tiga bulan lepas. Buku yang dihasilkan oleh Dr Riduan Mohamad Nor ini menjadi pengubatnya. Sisi pandang yang berbeza ditampilkan secara santai oleh penulis-penulis artikel yang dimuatkan dalam buku ini, tetapi ibrahnya cukup besar bagi yang menghayatinya.

Kenapa rajin sangat baca buku-buku pasal politikus ini?

Tidak. Almarhum bukan sekadar politikus, malah almarhum merupakan seorang pendakwah. Sebagaimana Rasulullah SAW menjadi pemimpin Madinah suatu masa dahulu, almarhum bersungguh-sungguh mengimplementasikan pentadbiran negeri berdasarkan Islam.

Aku sendiri pernah tertanya, kenapa aku lebih cenderung untuk mendengar kuliah-kuliah almarhum yang panjangnya hanya sekitar 30 minit, atau mungkin hanya 20 minit disebabkan keuzuran almarhum pada masa itu, darjat isinya pula lebih sesuai kepada pendengar-pendengar yang lebih tua (ringan pada pandanganku) berbanding ceramah-ceramah yang lebih berat?

Kerana ceramah-ceramah pendek itu punya rohnya yang tersendiri, terserlah keikhlasannya dan menambat hati sesiapa sahaja yang mendengar. Isinya nampak ringkas tetapi besar impaknya kerana almarhum mensyarahkan kalam-kalam Yang Maha Esa.

Al-Fatihah. Semoga almarhum tenang di sana.

0 orang tak puas hati:

Post a Comment