Pages

Subscribe:

Monday, May 19, 2014

::permulaan hidayah::


Sedikit nota dari kelas Bidayatul Hidayah oleh Ustaz Jamiluddin Murat (3/5/2014)




1. Hidayah boleh dibahagikan kepada dua:
a) Petunjuk: Boleh diberi oleh manusia yang tahu. Perumpamaannya seperti orang yang sesat meminta tunjuk arah daripada orang yang ditemuinya, lalu orang itu menerangkan jalan-jalan yang perlu dilalui. (Belum tentu akan sampai sekiranya orang yang sesat itu gagal memahami arahan yang diberi)

b) Maunah: Hanya mampu diberi oleh Allah SWT. Perumpamaannya seperti orang yang sesat meminta tunjuk arah daripada orang yang ditemuinya, lalu orang itu membawa orang yang sesat itu ke destinasi yang diinginkan. (Sah akan sampai ke tempat tersebut)

2. Sifat orang yang mendapat bimbingan (hidayah) mengikut pendapat Sheikh Mutawalli as Sya'rawi:
a)Firman Allah: Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang zalim. (As-Saff, 7). Bermakna Allah memberi petunjuk kepada mereka yang adil.

b)Firman Allah: dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang fasik. (As-Saff, 5). Bermakna Allah memberi petunjuk kepada mereka yang taat.

3. Antara petanda seseorang itu menjadi hamba kepada nafsu ialah dia melewat-lewatkan urusan dengan Allah kerana mendahulukan nafsunya.

4. "Siapa yang menolong orang lain melakukan sesuatu maksiat walaupun hanya dengan setengah kalimat maka orang itu dikira berkongsi di dalam melakukan maksiat tersebut" - Mukadimmah kitab

5. Kelebihan ikhlas: Dan jikalau niatmu di dalam mencari ilmu itu untuk mencari keredhaan Allah dan mencari hidayah, bukan semata-mata untuk pandai bercakap maka hendaklah engkau bergembira, kerana para malaikat telah mengembangkan sayapnya apabila engkau berjalan dan ikan yang ada di dalam laut semuanya meminta ampun bagimu apabila engkau berjalan.

6. Tetapi jikalau engkau mendapati hatimu tidak memberi perhatian kepadanya dan nafsumu suka berlambat-lambat dalam melaksanakan perintahnya maka ketahuilah bahawa kecenderunganmu dalam menuntut ilmu sebenarnya hanya tunduk kepada perintah syaitan yang terkutuk yang mahu menipu engkau dengan bermacam-macam tipu helahnya. Sehingga engkau akan terjerumus ke dalam jurang kecelakaan.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Nota ringkas kelas Bidayatul Hidayah 17 Mei 2014.


1. Manusia dalam menuntut ilmu terbahagi kepada tiga keadaan;
a) Pertama:
-Orang yang mencari ilmu untuk menjadikannya sebagai bekalan ke negeri akhirat maka dia tidak berniat dengan mencari ilmu kecuali hanya mendapat keredhaan Allah dan negeri akhirat. Maka orang ini termasuk dalam golongan orang yang beruntung.

b) Kedua:
- Orang yang mencari ilmu untuk mendapatkan keuntungan segera (dunia) dan mendapatkan kemuliaan, pangkat dan harta benda, sedangkan dia sendiri menyedari hal ini dan merasakan di dalam hatinya akan kejahatan keadaan yang sedang dialaminya dan kehinaan maksudnya. Maka orang ini berada dalam golongan yang berbahaya.

- Jikalau dia sempat mati sebelum sempat bertaubat, maka dibimbangi ia akan mati dalam keadaan su-ul khatimah kemudian urusannya terserahlah kepada kehendak Allah. Keadaan sebaliknya sekiranya dia sempat bertaubat.

c) Ketiga:
- Orang yang telah dikuasai oleh syaitan maka ia menjadikan ilmu yang dituntutnya itu sebagai alat untuk menghimpunkan harta benda dan bermegah-megah dengan kedudukan dan merasa bangga dengan ramai pengikutnya.

- Menggunakan ilmu untuk kepentingan dunia.

- Dia masih terpedaya lagi dengan sangkaannya bahawa dia mempunyai kedudukan yang tinggi di sisi Allah kerana dia masih lagi pada zahirnya menyerupai para ulama.

- Orang yang seperti ini termasuk dalam golongan orang yang binasa, jahil dan tertipu dengan helah syaitan dan sangat tipis harapan untuk ia bertaubat kepada Allah kerana dia telah menyangka bahawa dirinya termasuk di dalam golongan orang yang baik, padahal ia telah lupa.

- Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud; "Selain daripada Dajjal ada satu perkara yang sangat aku bimbangkan lebih daripada Dajjal. Lalu ada orang yang bertanya: Apakah itu wahai Rasulullah? Nabi SAW menjawab: Mereka ialah Ulama Su' yakni ulama yang jahat."

2. Tujuan menuntut ilmu hanyalah untuk meraih mardhatillah.

3. Pentingnya bersungguh dalam menuntut ilmu. Kata Imam Hasan al-Basri, "Kamu bersungguh dalam perkara yang Allah jamin untuk kamu, dan kamu abaikan perkara yang Allah tuntut untuk kamu buat. Itulah tanda hatimu telah terpadam."

4. Amalan manusia terbahagi kepada tiga;

a) Taat; contohnya seperti solat, puasa dan amalan baik.
b) Fadhi (kosong); contohnya berbual perkara-perkara yang tidak berfaedah. Boleh membawa kepada maksiat.
c) Maksiat; perkara-perkara yang Allah larang.

5. Orang yang membuat kesalahan dan rasa bersalah, itu anugerah Allah. Orang yang membuat kesalahan dan tidak rasa bersalah, itu masalah.

6. Wahyu disampaikan melalui tiga cara;
a) Al Quran
b) Hadis qudsi
c) Hadis nabawi

- Manusia tidak mungkin bercakap dengan tiga uslub seperti baginda nabi.

7. Kaedah khusyuk dalam solat:
a) Hadir hati
b) Faham
c) Takzim (membesarkan Allah)
d) Bimbang dengan azab Allah
e) Ar raja' (mengharap Allah terima)
f) Al haya' (malu dengan Allah)

Wallahualam.

0 orang tak puas hati:

Post a Comment