Pages

Subscribe:

Thursday, May 24, 2012

::raihlah cinta::


Abdullah bin Mas’ud r.a., ia berkata, “Seorang lelaki datang kepada Rasulullah Saw. dan berkata, ‘Wahai Rasulullah, bagaimana pendapatmu tentang seseorang yang mencintai suatu kaum, namun dia belum dapat bertemu dengan mereka?’ Rasulullah Saw. menjawab, ‘Seseorang akan bersama orang yang dicintai.” (HR Muslim)

Alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk mengarang dalam blog yang tidak seberapa ini, walaupun ketika ini panas dengan bahang peperiksaan dan pilihanraya presiden Mesir (bukan saya mengundi pun, namun selaku umat Islam kena cakna dengan saudara seaqidah). Moga apa yang dicoretkan ini menjadi satu saham yang bernilai di sisi-Nya dan memberi manfaat kepada semua khususnya diri sendiri.

Cinta merupakan satu fitrah yang kita tidak lari darinya. Sekeras - keras mana seseorang itu sekalipun dia tetap punya rasa untuk mencintai dan dicintai. Bak kata pepatah zaman moden, "dalam hati ada taman."

Bukanlah niat untuk menulis mengenai maratib amal yang kedua iaitu baitul muslim di kala musim peperiksaan sebegini (anyway tahniah buat rakan - rakan yang bakal mendirikan masjid cuti musim panas ini :D), cinta yang ingin saya bawakan pada kali ini ialah cinta kepada orang - orang soleh. Cinta kepada para ulama', yang seterusnya membawa kepada kecintaan terhadap Rasulullah SAW.

Dahulu, saya pernah mempersoalkan kenapa kita perlu cinta kepada Rasulullah sedangkan kita hamba kepada Allah, maka kita kena mendahulukan Allah. (Pemikiran akal logik yang menyesatkan, jangan diikut ye.)


"...kerana cinta kepada Rasulullah, bererti cinta kepada Allah."


Lirik lagu Dia Kekasih Allah nyanyian kumpulan Hijjaz ini seolah - olah menjawab 'pemikiran songsang' saya itu tadi, menjadi muqadimmah kepada satu kecintaan yang didambakan sekelian alam. Kecintaan kepada pembawa risalah kebenaran. Kecintaan yang akhirnya akan mendekatkan diri seorang hamba kepada penciptanya.

Analogi mudah, andai anda mempunyai seorang kekasih, sudah tentu anda akan melakukan apa sahaja demi menyatakan rasa benar - benar cintanya kepada kekasih anda itu. Kalau kekasih anda minta jambatan emas, itulah yang anda beri. Dan sekiranya kekasih anda suka kepada sesuatu, maka anda juga akan suka kepada benda tersebut walaupun pada asalnya tidak berapa suka.

Samalah juga dengan kecintaan kita terhadap Allah melalui perantaraan cinta kita terhadap Rasulullah SAW. Bila kita cinta kepada Rasulullah, kita akan bersungguh - sungguh untuk mengamalkan segala sunnahnya serta ajaran Islam yang disampaikan olehnya. Maka tidak lengkap cinta kita kepada Allah seandainya kita tidak punya rasa cinta dan rindu kepada Rasulullah SAW. Rasulullah SAW adalah kekasih Allah, sudah semestinya kita turut mencintai apa yang dikasihiNya.

Antara cara kita untuk meningkatkan rasa cinta kepada Rasulullah SAW ialah dengan mencintai para ulama'.


Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:الْعُلُمَاءُ وَرَثَةُ اْلأَنْبِيَاءِ“Ulama adalah pewaris para nabi.” (HR At-Tirmidzi dari Abu Ad-Darda radhiallahu ‘anhu),


Melalui para ulama', kita diperdengarkan dengan sirah perjuangan baginda.
Melalui para ulama', kita diperdengarkan dengan hadith baginda.
Dan melalui para ulama', kita dibimbing untuk memahami Al Quran dan as sunnah, yang mana Rasulullah tegaskan tidak akan sesat sekiranya berpegang kepada dua perkara ini.


Di samping sebagai perantara antara diri-Nya dengan hamba-hamba-Nya, dengan rahmat dan pertolongan-Nya, Allah Subhanahu wa Ta’ala juga menjadikan para ulama sebagai pewaris perbendaharaan ilmu agama. Sehingga, ilmu syariat terus terpelihara kemurniannya sebagaimana awalnya. Oleh karena itu, kematian salah seorang dari mereka mengakibatkan terbukanya fitnah besar bagi muslimin. 

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam mengisyaratkan hal ini dalam sabdanya yang diriwayatkan Abdullah bin ‘Amr ibnul ‘Ash, katanya: Aku mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
إِنَّ اللهَ لاَ يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعاً يَنْتَزِعُهُ مِنَ الْعِباَدِ، وَلَكِنْ بِقَبْضِ الْعُلَماَءِ. حَتَّى إِذَا لَمْ يُبْقِ عاَلِماً اتَّخَذَ النَّاسُ رُؤُوْساً جُهَّالاً فَسُأِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا
“Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu dengan mencabutnya dari hamba-hamba. Akan tetapi Dia mencabutnya dengan diwafatkannya para ulama sehingga jika Allah tidak menyisakan seorang alim pun, maka orang-orang mengangkat pemimpin dari kalangan orang-orang bodoh. Kemudian mereka ditanya, mereka pun berfatwa tanpa dasar ilmu. Mereka sesat dan menyesatkan.” (HR. Al-Bukhari no. 100 dan Muslim no. 2673)
Ibnu Rajab Al-Hambali rahimahullah mengatakan: Asy-Sya’bi berkata: “Tidak akan terjadi hari kiamat sampai ilmu menjadi satu bentuk kejahilan dan kejahilan itu merupakan suatu ilmu. Ini semua termasuk dari terbaliknya gambaran kebenaran (kenyataan) di akhir zaman dan terbaliknya semua urusan.”
Di dalam Shahih Al-Hakim diriwayatkan dari Abdullah bin ‘Amr secara marfu’ (riwayatnya sampai kepada Rasulullah): “Sesungguhnya termasuk tanda-tanda datangnya hari kiamat adalah direndahkannya para ulama dan diangkatnya orang jahat.” (Jami’ul Ulum wal Hikam, hal. 60)

Maka sebarkanlah cinta. Cinta di dalam islam bukan selepas nikah semata, bahkan Islam itu sendiri membawa mesej cinta.


Mengasihi, menghormati dan memuji orang-orang yang soleh kerana amalan baik yang mereka lakukan adalah suatu amalan mendekatkan diri dengan Allah Taala. Apa yang dimaksudkan dengan wali ialah mereka yang disebutkan oleh firman Allah:(Wali-wali Allah itu ialah) orang-orang yang beriman serta mereka pula sentiasa bertaqwa. (Yunus: 63)Karamah berlaku pada mereka dengan syarat-syarat yang ditetapkan oleh syarak. Namun perlu diyakini mereka yang diredai oleh Allah ini tidak mampu mendatangkan kemudaratan dan kemanfaatan untuk diri mereka sendiri ketika hayat mereka dan juga setelah kematian mereka, apatah lagi untuk melakukannya kepada orang lain.


Selawat ke atas junjungan baginda, semoga diri ini terus thabat dalam mengamalkan sunnah baginda khususnya sunnah perjuangannya.

P.S : Sebenarnya last minute baru terfikir nak tulis entri ni. Gara - gara terbaca di Facebook ada orang kata jangan sampai puja 'seorang ulama ni' melebihi Tuhan. Sedarlah, diri kita hari ini lebih banyak memuja dan mencintai 'berhala moden' iaitu hiburan. Penulisan ini sekadar memperingati diri. :) Jika ada salah silap, dialu - alukan untuk komen.

Sekadar penulisan senja Khamis, menunggu kehadiran Sayyidul Ayyam yang dinantikan pada setiap minggu.

0 orang tak puas hati:

Post a Comment