Pages

Subscribe:

Thursday, February 17, 2011

::alkisah pakcik cleaner::




Sewaktu berada di Jeddah ketika evakuasi dari Mesir , saya sempat memerhatikan sesuatu yang mungkin nampak biasa jika dipandang dengan mata kasar .


Namun , takdir Ilahi , benda biasa ini , saya nampak ia seolah –olah sebagai suatu peringatan buat kita semua dalam menjalani kehidupan yang fana ini .


Kisah ini , mengenai seorang pakcik cleaner .


Pakcik cleaner , yang saya kira berusia sekitar 50 hingga 60 tahun , berwarganegara Bangladesh . Pakcik ini saya kira antara yang tua dalam kalangan pekerja – pekerja yang ada di Madinatul Hujjaj , Jeddah ini . Biasanya yang mengutip sampah di tempat penempatan kami ialah pekerja – pekerja muda .Selalunya saya nampak pakcik ini mengemop lantai tandas . Mungkin sudah tugasnya dalam bahagian kebersihan tandas .


Apa yang menarik tentang pakcik cleaner ini ?


Seperti yang saya nyatakan di atas , pakcik ini bertugas dalam bahagian kebersihan tandas . Setiap kali sebelum waktu solat ( dalam tempoh setengah jam sebelum waktu solat masuk ) , dia kelihatan bertugas di tandas berdekatan dengan surau . Dan , ketika azan dilaungkan , dialah antara yang terawal berada di surau untuk solat berjemaah .


Jadi , apa yang menarik ? Cuma solat berjemaah sahaja kan ? Kita pun biasa buat kan ?


Sengaja saya menggunakan contoh pakcik cleaner tersebut , kerana pakcik tersebut ialah seorang yang sudah bekerja , sudah berada di bawah penyeliaan seorang majikan , sedangkan kita mahasiswa/wi masih mengorak langkah dalam kehidupan kampus .


Secara kita sedar atau tidak , sejak kita menghembuskan nafas yang pertama , kita sudah pun memiliki “majikan” yang sentiasa memerhatikan gerak langkah kita .


Dia yang Maha Melihat , lagi Maha Mengetahui .


Akhlak pakcik cleaner tadi sedikit sebanyak memberi peringatan kepada saya , walaupun telah digaji oleh seorang majikan di dunia ini , namun perintah “majikan” yang telah menciptakannya tidak pernah dilupa , malah dijaga . Hakikatnya , dia tidak melanggar arahan & perintah kedua – dua majikannya (kerana dia menyelesaikan dahulu kerjanya di tandas lalu menunaikan solat setelah masuk waktu ) .


Kita , mahasiswa / wi yang saya kira sudah mampu berfikir , sudah mempunyai didikan agama yang elok , seharusnya sedar .


Kalau dibandingkan , kondisi kita jauh lebih bernasib baik daripada pakcik cleaner tadi , kita diberi kesihatan tubuh badan , masih diberi kemampuan untuk berfikir .


Namun , kita kadang – kadang hanyut dengan dunia kita sendiri , sesuatu yang dinamakan TANGGUNGJAWAB kita pandang remeh begitu sahaja .


Ada seorang sahabat pernah berkongsi definisi TANGGUNGJAWAB ini kepada saya :

TANGGUNG : Segala amanah yang diberikan kepada kita di dunia , tidak kira daripada Allah / manusia .

JAWAB : Jawapan kepada Allah di akhirat kelak tentang segala amanah yang kita laksanakan .


Ingat , di dunia ini mungkin kita boleh terlepas , tetapi di akhirat …


Tidak salah kalau mengulangkaji pelajaran sehingga 12 jam di rumah , itu sangatlah baik , tetapi janganlah sehingga amanah yang Allah berikan kepada kita itu terabai .


Tidak salah kalau tidak mampu berkhidmat kepada masyarakat dengan menjadi exco , namun jika diberi amanah mohon jangan diabai , fikirlah perasaan si pemberi amanah .


Tidak salah untuk mengumpul kekayaan dunia , namun ingatlah ia bersifat sementara , jadikanlah dunia sebagai ladang akhirat , di mana di akhirat nanti kita akan menikmati kemanisan hasilnya .


Saya sendiri bukanlah orang terbaik dalam menyampaikan perkara ini , sekadar memperingati diri sendiri , moga kita tidak tergolong dalam golongan yang pecah amanah kepada manusia dan lebih – lebih lagi kepada Allah . Wallahu’alam .

0 orang tak puas hati:

Post a Comment